lördag 6 december 2008

Homage för en unik poet och visdiktare



Bernt Staf är definitivt värd en hyllning emellanåt. Han var en av de intressantaste trubadurerna/poeterna under 1970-talet. Låten En Vintervisa är hämtad från albumet Vingslag som han gav ut 1972. Ett album som på något sätt är en kvintessens av Bernts skaldegärning.

Just En vintervisa är kanske inte så politiskt kontroversiell, den visar mer på Bernts empati för den enskilde människan och är signifikant för författarens humanistiska sida.

Skivan innehåller annars mycket medvetna politiska texter och han var var ofta väldigt tydlig med hur han ansåg att maktfördelningen i samhället skulle se ut.


Han brukade kalla sig själv Centerkommunist, något som hade sin början på 70-talet då han ansåg att miljömedvetenheten inom vänstern var för låg. Ett annat sätt att uttrycka sin politiska ståndpunkt hade han när han liknade sig vid en vattenmelon: " Jag är som en vattenmelon, grön utanpå och röd inuti!" (saxat från Progg.se)

Jag har knåpat ihop en liten anspråkslös (som Bernt själv) musikvideo för att om möjligt uppmärksamma bloggbesökare på denne eminente trubadur. Jag menar utan reservation att han bör ställas i raden bredvid mer namnkunniga visdiktare som Fred Åkerström, Finn Zetterholm och Pugh Rogefeldt, med flera.

Informationen om hans alldeles för tidiga död fick jag i början augusti 2002 av en kär vän i ett tält tätt intill en av Kaitum älvs skönaste flugfiskeströmmar. Senare under dagen döpte jag ( i smyg såklart) en sällsynt obstinat harr till Bernt, som sen den landats återutsattes med varlig hand - för fler att uppleva.

Bernt Staf blev 57 år.

Mitt Betyg: Ett minnesvärt flugfiske

1 kommentar:

Maja sa...

Fint du kan papi!