torsdag 30 oktober 2008

Hans Lidman











Hälsingeförfattaren Hans Lidman är definitivt portalfiguren nummer ett inom svenskt flugfiske. Många är vi i detta land som har haft hans böcker som inspirationskälla och starten på en flugfiskekarriär. Jag hör till den skaran. För min del började det för cirka 40 år sen när jag hittade Det nappar i Svartån, Kamrat i norr och Bortom Stigarna, med flera klassiker i min fars bokhylla. Pappa var kommissionär för ett bokförlag när han var yngre hade den "goda smaken" att köpa på sig en del av den dåtida Lidman-produktionen. Böckerna med de fantastiska fiskeberättelserna, människoskildringarna från Ovanåkers finnskogar och inte minst de fina fiske- och naturbilderna blev en besatthet för mig. Jag kunde sitta hur länge som helst, djupt försjunken och helt avskärmad från omgivningen och bara suga i mig av alla vackra bilder och poetiska flugnamn ur den klassiska flugasken. Eller vad sägs om; Fan Wing Royal Coachman, Tippet and Silver, Wickham´s Fancy och Light Teal and Silver, Red Hackle - även kallad Nattens Drottning. Vackra och bestickande namn, eller hur?

Med tiden började jag samla Lidmanlitteratur och det blev många besök på olika antikvariat runt om i landet. Och via fisketidskrifter fick jag kontakt med andra samlare av Lidmanböcker. På detta sätt täckte jag under några år upp en del av författarens digra författarskap. En sektion i familjens bokhylla är numer vikt för alla de fantastiska böckerna, och emellanåt tar jag fram någon av dem och väger den lätt i händerna, doftar på de halvsekelgamla sidorna med de svartvita undersköna bilderna av fiskar, djur och hälsingsk storskog. Vem hade kunnat ana att dessa första gluttar i min fars böcker skulle resultera i ett livslångt intresse i flugfiskets sköna konst? Men jag är mycket glad för att det blev så, det är ett fascinerande sätt att fiska på.

Och som någon sagt: Flugfiske är det roligaste man göra upprättstående!


Mitt betyg: Bästa "brasfisket"!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Då är min fråga följande: Vad är det roligaste man göra liggandes?
Är det kikmete, eller hålla sig bloggaren inomhus under den period detta fiske kan utövas ;=)

JANIS sa...

Pimpla i lårviken torde vara det logiska svaret.