torsdag 23 oktober 2008

Hattar och mössor



Det här inlägget handlar inte som man kanske kunde tro om det gamla partisystemet i Sverige under under frihetstiden på 1700-talet. Men i en mening handlar det ändå frihet - skolelevers frihet att på sin arbetsplats och på andra platser själva få bestämma om de önskar behålla sin huvudbonad på, oavsett om de vistas utomhus eller inomhus. Det här är en av mina gamla käpphästar och något jag alltid retat mig på. Varför ska lärare, eller för delen andra vuxna, i olika sammanhang, tillåtas att demonstrera sin makt över unga människor, genom att tvinga dem att ta av sig sina mössor under lektionstid? Jag har ännu inte hört någon "vuxen" anföra ett enda rimligt argument till varför det finns en sådan regel på många skolor. Motivet till den stupida regeln tycks ofta vara att man inte "visar respekt" med en mössa på huvudet! Ett sådant argument är enbart fånigt. Respekt, eller inte, sitter inte i en mössa, om nu någon på allvar vill mena det. En mössa är en del av klädstil, en identitet. Och det är det på samma sätt som exempelvis slipsen på läraren. Det är dessutom tveksamt om ett lärarkollegie enligt FN:s barnkonvention, helt simpelt har rätt att införa såna regler utan att först tala med de berörda, nämligen eleverna själva! Jag är säker på att det skulle se annorlunda ut på skolor runt om i landet om elevdemokratin fungerade. I rimlighetens namn bör väl elever enligt samma logik tillåtas ha synpunkter på hur lärare klär sig under lektionstid. En slips till exempel, kan åtminstone jag se som ett lika stort hot som en mössa.

När en av mina döttrar gick i högstadiet bar hon vid flera tillfällen ett diadem, för all del ett ganska brett sådant, men ändå - ett diadem! Det hela resulterade vid ett tillfälle i en hätsk diskussion mellan lärare och dotter huruvida detta kunde tolkas som en huvudbonad. Läraren ansåg det och tvingade vår lilla flicka, i brutal ton, att ta av sig diademet. Dottern stod på sig och debatten slutade med att rektor ombads att tolka skolans diffusa definition av huvudbonad. Beslutet i den befängda frågan blev att ett diadem var att betrakta som en assesoar och på grund av att diademet hade ett mått som innebar att det inte kunde vara en mössa.

Ingen ursäkt till min dotter kom från lärarhåll! Jojo, sug på den ni!
Och apropå hattar! Vad säger vi om äldre damers hattar i Guds Hus - kyrkan! Tecken på bristande respekt, möjligen?

För min personliga del får tanter och ungdomar - om de så önskar, ha ett cykelställ på huvudet inomhus. Bara det är fast förankrat så att det inte lossnar och skadar någon!

1 kommentar:

Maja sa...

haha cykelställ :')