onsdag 29 oktober 2008

Wild Turkey - Battle Hymn












När Glenn Cornick, Jethro Tulls ursprungsbasist 1970 lämnade gruppen var han med och bildade Wild Turkey. Deras första album, betitlat Battle Hymn släpptes 1971. Det är en av mina allra mest älskade skivor i vinylsamlingen. Den är helt igenom kanonbra. Här finns snabba rocklåtar med snygga gitarrer och spröda ballader - alla med angelägna texter. Gruppen släppte ytterligare en Lp (-72), Turkey, men sen blev det tyst. 1996 återkom de med en tredje och därefter ytterligare utgivningar med några års mellanrum. Den senaste, You & Me in the Jungle tror jag kom så sent som 2006. Jag har inte följt upp gruppen särskilt väl, det har bytts ut musiker i vanlig ordning i branschen och trots en del ros från kritiker för de senare utgivningarna, står sig debutalbumet. Det är åtminstone enligt mig är en pärla "från den tiden då det begav sig". Jag tror jag håller mig till den!

Battle Hymn

The general says we´ll win the war

Just sacrifice ten thousand more


Trained to kill by the gun and knife


To kill for peace and die for love


No no the cripled soldier cries


Don´t hear his word, his filthy lies...




Mitt betyg: Magiskt flugfiske!

Inga kommentarer: