söndag 26 oktober 2008

Regnbåge i elfte timmen



Den här vackert tecknade regnbågen tog jag en eftermiddag sent i oktober i år. Den gäckade mig länge och tvingade mig till att knyta på "fnyk" i krokstorlek 24-26, då den uppenbart vakade efter fjädermygg. Det är normalt ett spännande och givande sätt att flugfånga de alltmer sävliga bågarna på då vattentempen sjunker. Men det kan också vara mycket frustrerande då fisken är väldigt präglad på dessa småkryp och ofta ratar annat som en flugfiskare brukar ha i sina askar. Vaken påminner om nymfvak, alltså vak efter insektslarver som ligger i eller strax under vattenytan. Det är ingen intensiv jakt regnbågen ägnar sig åt, nymferna flyger inte ifrån fisken, och det "vet" den.
Efter otaliga flugbyten, (aldrig bra, bara stressigt), kommer hugskottet - en Goddard Caddis byggd av håltomt hjorthår och med enorm flytbarhet. Jag säger hugskott, eftersom det knappt finns någon vingad nattslända kvar i sjön så här sent på året. Men "matminnet" kan ibland vara långt hos fiskar och när jag lägger flugan framför den ätande fisken så tar den resolut, nästan som under sommarperioden då insektsarten står högt på menyn. Och den tar reptilsnabbt och med ett plask - denna insekt kan ju flyga! 12 hg ilsken höstregnbåge ligger efter några spännande minuter och vrider sig i håven, helt underbart och ett värdigt avslut på fiskesäsongen. Två till blev det denna afton och kanske kan det bli en sväng till om isläggningen dröjer.

Fisken hade naturligtvis en kropp också, men den är uppäten och den smakade förträffligt!

1 kommentar:

Fia sa...

Ja det var smask! :P

Mycket snyggt kort på din profil tycker jag!