fredag 7 november 2008

Underbara flugfisk




Regnbågen på bilden tog en gulvit Dog Nobbler i # 10 en sen oktobereftermiddag för ett par år sen. Fisken vakade ihärdigt utmed sjöns sydstrand, på bara 20-30 cm djup. Så nära och så grunt gick den, att jag kunde se övre delen på ryggen nästan hela tiden. Den ratade allt jag bjöd den, tills jag knöt på denna fantastiska "fluga", oslagbar under höstfisket. Egentligen finns det ingenting som simmar eller flyger som på något sätt kan ha denna skapelse som naturlig förlaga. Flugan skapades för några årtionden sedan i England, speciellt för reservoarfiske - fiske på stilla vatten - och betraktades i hemlandet på sina håll som så mördande effektiv, att den helt enkelt förbjöds.

Flugan byggs på streamerkrok i varierande storlekar och har ofta en kropp lindad med chenille-garn med silverribb eller liknande. Den kan göras förtyngd, eller så nöjer man sig med den tyngd som kulögonen bakom kroköglan utgör. Den dressas ymnigt med lång och fluffig Maraboufjäder, (påskdun går bra), i olika färger och den fiskas hem ryckvis på olika djup. Ibland är det en fördel att låta den sjunka fritt, varefter beskrivna hemtagning fortsätter. Hugget kommer ofta tvärt då man startar igen efter en "sjunkning". Det senare var vad som hände mig med fisken här ovan.

Fisken - som vägde 2,2 kg, blev min största i tjärnen det året, hamnade småningom på familjens Julbord - som "gravad lax". Och den smakade lika gott som den var underbar att kroka.



Mitt betyg: Tack för att ni finns, fantastiska flugfiskar!



Inga kommentarer: