måndag 3 november 2008

"Rebellen" Idol-Lars

Lars Eriksson ställde till med rabalder i senaste Idol-avsnittet. Temat för omgången var schlager och Lars gjorde en parodi på Claes-Göran Hederströms, "Det börjar verka kärlek banne mig", från den den svenska Melodifestivaltävlingen 1968. Lars var iförd tidstypisk klädsel och ramlade omkring på scenen och det liknade mest ett inslag från någon After shave-revy. Han förlöjligade hela tävlingen och fick bannor av en sur jury för att han inte tog tävlingen på allvar. Svenska folket höll inte med - de ville ha honom kvar i tävlingen.

Nedan ett utdrag från hans egen blogg och från Aftonbladet där han förklarar varför han betedde sig som han gjorde. Jag kan bara ge honom mitt fulla stöd, han är den ende av de kvarvarande artisterna som uppvisar - åtminstone lite - originalitet och självständighet! Och vill han med sin attityd i det vidriga upplägg som Idol är, marknadsföra sig som artist, så är det ett genialiskt drag. För ingen kommer att glömma den charmige och musikaliska killen som gör det han själv vill och står för det. Bry dig inte om sura tanten i juryn som anser att du med ditt framträdande snor platsen från "andra som behöver den bättre"!

Anders Bagge, den ende vettiga jurymedlemmen i årets upplaga av serien, vill fortfarande göra en skiva med honom, och det gör han alldeles rätt i. De flesta av de övriga är bara slätstrukna medelmåttor!

Utdrag ur Lars blogg.

"Idol är ingenting seriöst för mig. Har aldrig varit, kommer aldrig att bli. Jag vill absolut inte vinna Idol, för det gör mig bara än mer indragen i sån här skit än jag är nu. Jag känner mig trampad på och förnedrad, det ligger ligger lite förnedrings-tv över hela skiten".

Och i Aftonbladet.

"Mitt mål från början har varit att utnyttja "Idol" på bästa sätt för att nå ut med mitt artisteri. Det är jag fan stolt över. Som musikvärlden ser ut i dag har jag inget annat val än att ge mig in i såna här ultrakommersiella sammanhang. Jag får helt enkelt kompromissa. Och jag vill vara kvar ett tag till, jag tänker inte hoppa av".

Bra argumenterat, Lars - utnyttja skiten! Juryfolket är bara kallhamrade exploatörer och att de sitter där beror inte på någon omsorg om artisternas framtid, de har bara $-tecken framför ögonen!


Mitt betyg: Flugfiske är underbart!

Inga kommentarer: