måndag 10 november 2008

A Tribute To John Stewart



Min egen hyllning till John Stewart, den amerikanske folkrock-sångaren som avled i januari 2008. Låten Botswanna, hämtad från albumet, Punch The Big Guy, är förödande vacker, tycker jag. Texten är bland det starkaste jag sett inom genren. Med bilder till hjälp har jag försökt få fram stämningsläget och budskapet i denna fantastiska lilla pärla.

John Stewart har i många sånger - allt mer mot slutet av sitt liv - skildrat det amerikanska samhället, som han älskar, utifrån ett kritiskt förhållningssätt. Titeln, Punch The Big Guy är en uppmaning om att; ska vi slå åt något håll, så ska vi slå uppåt - mot dem som har makten - inte nedåt, som vi ofta tenderar att göra, när saker och ting runt omkring oss inte fungerar som vi vill.

Hela texten till låten Botswanna finns på annan plats på min blogg! Titta på videon, läs, njut och begrunda. John Stewart hann släppa över 50 skivor under sin karriär som soloartist. Alla är dessvärre inte lika bra, men det mesta är av yppersta klass.

Upptäck honom!

1 kommentar: